Mitä rakkaus tarkottaa mulle, kysy psykologi tänään. Olin jo vastaamaisillani jotain ympäripyöreää yleistä, mut sit rupesin miettimään, niin mitäs se rakkaus todella on. Mietiskelin siin vastaanko ihmis- vai hahmorakkausnäkökulmasta. Kysymyksen myötä siis huomasin, et sama vastaus ei päde molempiin. Oli vaikeuksia löytää sanoja ihmisrakkauteen (yllätys?) , joten kerroin mitä rakkaus elottomiin kohteisiin tarkottaa.

Rakkaus on toisesta välittämistä ja huomioonottamista. Se on vahva tunne yhteenkuuluvuudesta, syvästä yhteydestä. Rakkaus on halua olla toisen lähellä ja tukena. 

Mä oon tosi huono määritteleen asioita, ja pelkäsin, et toi on hölmö tai väärä vastaus. Onks rakkauden määrittelyyn vääriä vastauksia? Saako tuollanen olla rakkauden "määritelmä"? Kysymykset nousi mieleen... Mä miellän rakkauden kutakuinki noin, ku sydämen on vallannu hahmo tai esine. Psykologi sanoi, että selvästi mulle on helpompaa määritellä rakkaus elottomiin kohteisiin ku ihmisiin. Lisäksi tuo määritelmä tuli sen mielestä suoraan ja vahvasti sydämestä. Niin tais tehdä. :)

Mitäs se rakkaus sit ihmiseen on..? Mä en saanu sanotuksi siihen muuta ku et kai se on toisesta välittämistä ja  että haluaa vain toisen parasta. Heti perään sanoin, että tosin en tiä haluanko aina edes toisen parasta. Ehkä rakkauteni ihmiseen on lähinnä halua tai tarvetta kontrolloida toista? Että onks mun rakkaus ihmiseen rakkautta vai "rakkautta"?

Toisaalta oon myös kehittyny ihmisparisuhteis. Mm. ylenmääräinen mustasukkaisuus, menneisyyden kaivelu ja lievä väkivaltaisuus on jääny lähes kokonaan. Nykyään pystyn jopati hyväksyä, et toisella on ollu elämää ennen mua. Suurin ongelma taitaa kuitenki olla se, etten voi kontrolloida ihmistä kuten hahmoa.

Mielenkiintoisesti ollaan nyt psykan kans päästy tähän aiheeseen. Ens kerralla meidän pitää viä palata yläasteelle, koska sieltä löytyy eräs vaihe ja asia, joka saattaa olla vastaus tämän hetken tilanteeseen: oon parisuhtees ihmisen kans tietämättä edes, mitä rakkaus ihmiseen on. Samalla rakastaen hahmoja ja tiedostaen etten välttämättä tarvis vierelleni ollenkaa ihkaoikeaa ihmistä.

Notta tälläästä tännää. Painajaismaista yötä ja koittakaa ymmärtää... ;)